En historisk viktig hardingfeleutgivelse som mange bør høre.

For musikkinteresserte er lite mer gledelig enn at tilfanget av norske arkivopptak vokser. Ekstra bra er det når historiske innspillinger blir tilgjengelig i det etter hvert nokså pressede CD-mediet. Det er fint med strømming og digital tilgjengelighet, men altfor ofte ramler helt sentrale opplysninger bort.

På en utgivelse som Norske mesterspillemenn er selve presentasjonen og innpakningen av stor egenverdi. Her får du de originale omslagsopplysningene om musikerne, supplert med nye minibiografier av Håvard Svendsrud. Originalopplysningene er rene faksimiler fra de opprinnelige utgivelsene, som kom ut mellom 1966 og 1970.

De eldste opptakene her er 50 år gamle i år, og består av fire slåtter fra Hallingdal, spilt av Odd Bakkerud. Han gikk til topps i Landskappleiken en rekke ganger, og vant også en lang rekke andre tevlinger og konkurranser. Også de andre spillemennene her er godt meritterte, og bør være kjente navn for de fleste Folkemusikk-lesere: Anders Kjerland, Ola Bøe og Kjetil Løndal, som spiller slåtter fra henholdsvis Hardanger, Valdres og Telemark.

Det ble gitt ut relativt mye norsk folkemusikk på 1960-tallet, den gang LP-plater ennå ikke var blitt så vanlige. Blant annet bød den store FEP-serien til Nera/RCA på hele 55 EP-plater med norske folkemusikere – selvsagt en musikkhistorisk skatt.  Det synes jeg godt vi kan kalle Norske mesterspillemenn også, selv om denne naturligvis er av mye mindre omfang.

Odd Bakkerud, Ola Bøe, Anders Kjerland og Kjetil Løndal: Norske mesterspillemenn
  • Aksent, 2016
  • 16 spor, 49 minutt
  • Lydredigering: Jan Erik Kongshaug

Aksent er i det hele tatt en fin fargeklatt i historien om den norske platebransjen. Selskapet holdt til i Drammen, og ble drevet av trekkspilleren Kåre Korneliussen. Mellom 1965 og 1972 ga han ut 36 singler og i hvert fall én EP. Han ga ut mange forskjellige musikkgenrer, etter hvert også på LP. Selskapet er for øvrig ettertraktet blant samlere av norsk beat-musikk på 60-tallet, og var flinke til å dokumentere artister fra Buskerud-området.

Aksent ga ut både popmusikk, trekkspillplater og underholdningsmusikk. Samtidig hadde Korneliussen også et stort hjerte for folkemusikken, noe som ga seg utslag i åtte singler med norske felespillere. Det er disse som er samlet på Norske mesterspillemenn, og som forhåpentlig vil finne et godt hjem hos norske folkemusikklyttere av i dag. Dette er tradisjonsmateriale som har holdt seg godt gjennom lang tid, fremført av noen av sin tids fremste spillemenn. Noen særlig større anbefaling enn det er det vanskelig å gi. Her hører du springere, gangere og hallinger, etter utøvere som Truls Ørpen, Lars Fykerud, Jørn Hilme og Per Bulko.

Odd Bakkerud er ellers godt representert på Ta:liks store reise gjennom norsk folkemusikk, som kom ut som 19 CD-er og en DVD i 2011. Det samme er Kjerland, Bøe og Løndal. Selv om opptakene her er fra noenlunde samme periode, er det lite overlapping av materialet. Unntaket er «Kjednbalen», som Bakkerud spilte inn både for Aksent i 1966 og RCA i 1971. Her er den kortere og litt mørkere i målet, men fremdeles en virvelvind av et tradisjonsstykke.

Det er nestoren Jan Erik Kongshaug som har stått for lydrestaurering og remastering.  Han har gjort en god jobb, med et utgangspunkt som både omfatter eldre mastertaper og vinylplater. Trekkspillinteresserte kan ellers merke seg at dette er den andre platen med historiske utgivelser fra Aksent-katalogen – den første er med Kåre Korneliussen selv, som spiller danser i gammel stil av Per Bolstad.