Den profilerte spelemannen Ånon Egeland er tildelt Egil Storbekkens Musikkpris. Prisen blir delt ut for 20. gong under kurshelga Klangen før fela på Riksscenen i Oslo laurdag 25. oktober.

Ånon Egeland får gjæv pris for mangeårig innsats for fleire eldre folkemusikkinstrument. Foto: Eva Karlsson.
Tekst: Pressemelding/redaksjonen.
Egil Storbekkens Musikkpris er ein nasjonal heiderspris som kan gjevast til kandidatar frå heile landet. Prisen er på 25 000 kroner og eit kunstverk, og er oppretta til minne om musikaren, komponisten og kulturbæraren Egil Storbekken. Utmerkinga blei etablert i 2006 og er eit samarbeid mellom NOPA, Norsk Lur- og Bukkehornlag, Tolga kommune og familien Storbekken.
Årets prisvinnar, Ånon Egeland (f. 1954), er busett i Risør og har vore eit sentralt namn i norsk folkemusikk sidan 1970-talet. Han spelar på ei rekkje instrument, og har markert seg både som utøvar, formidlar og nyskaper. Juryen framhevar hans mangeårige arbeid med eldre folkemusikkinstrument, samt innsatsen for å halde tradisjonane levande samtidig som han skaper nytt repertoar.
Prisen kan givast både til utøvarar, komponistar og instrumentmakarar som har gjort ein særleg innsats for dei eldre folkemusikkinstrumenta, for tussefløyta og for vidareføringa av Egil Storbekkens musikk.
Juryen for 2025 har bestått av Bjørn Aksdal (leiar), Karl Seglem, Anders Røine og Eli Storbekken.
Utdelinga skjer under konserten i Riksscenens store sal 25. oktober, som ein del av den store kurshelga Klangen før fela.
Allerede i 8-9 årsalderen startet Ånon Egeland å spille munnharpe, og etter hvert begynte han å lytte til gamle opptak med de store munnharpemesterne i Setesdal, bl.a. Mikkel Kåvenes, Åni Rystad og Andres Rysstad. Her tilegnet han seg en forståelse for hva som lå av tradisjonelle stiltrekk og musikalske muligheter i det gamle munnharpespillet i Setesdal. Utfordringen var at det på denne tiden var vanskelig å få tak i gode nok instrumenter. Det var først da det kom fram en ny generasjon av dyktige munnharpesmeder at de var mulig å sette denne forståelsen ut i praksis.
Tidlig på 1990-tallet var Egeland den eneste munnharpeutøveren her i landet som brukte den tradisjonelle spilleteknikken, med strupelukking og ulike slagmønstre, og han har senere spilt en helt sentral rolle i å videreføre og formidle denne spilleteknikken til andre og yngre utøvere.
I 1995 tok Egeland initiativet til at den første norske munnharpefestivalen ble arrangert på Fagernes. Dette førte igjen til at Norsk Munnharpeforum ble stiftet i 1998. Fra 2025 er han medredaktør i den nye digitale versjonen av Norsk Munnharpeforums medlemsblad, Munnharpa, hvor han har faste spalter med munnharperelatert stoff.
Ånon Egeland spiller som nevnt en rekke instrumenter, og hans personlige og karakteristiske spill på både hardingfele og vanlig fele, med stor vekt på en eldre tonalitet og tradisjonelle strøkmønstre, har vært stildannende og fått en stor tilhengerskare både i Norge og utlandet. Han har også oppsøkt mange slåttekilder i distrikter hvor feletradisjonene i nyere tid har vært lite påaktet og samtidig hentet fram igjen et lite brukt, men interessant slåtterepertoar.
En noe mer ukjent side ved Egeland er hans forkjærlighet for tradisjonelle fløyter. Han var den første til å spille sjøfløyte på plate på utgivelsen I heitaste slåtten, som fikk Spellemannprisen 1977. I tillegg er seljefløyta med på flere av albumene hans. Fram til i dag har han også produsert et tresifret antall seljefløyter av plast og et tosifret antall beinfløyter.
Ånon Egeland har gitt ut ikke mindre enn 15 fonogrammer i eget navn, og han har vært studiomusiker på en lang rekke utgivelser. Han er også en veteran når det gjelder
folkemusikkutdanning og har undervist i folkemusikk siden 1988, først ved folkemusikklinja ved Fagernes vidaregåande skule og senere i 20 år fram til 2021 ved Universitetet i Sørøst-Norge. Egeland er også jevnlig brukt som kursholder og skribent, og han står bak flere notepublikasjoner.
Det er med andre ord en særdeles sentral, viktig og allsidig person, ja en bauta innen folkemusikkmiljøet, som i år får tildelt Egil Storbekkens Musikkpris.
Sist oppdatert