Et fortellende album med lekne og oppfinnsomme arrangementer, som tidvis mister kraft under teksttungt materiale.

Unni Boksasp Ensemble: Opus 72017
  • UBE, 2017
  • 17 spor, 47 minutter
  • Produsert av Unni Boksasp Ensemble; innspilling og miksing: Petter Berndalen; mastering: Claes Persson
  • Ensemblet består av Unni Boksasp, vokal og zitter; Trygve Brøske, trøorgel og flygel; Mats Edén, hardingfele og viola d’Amore; Petter Berndalen, perkusjon; og Magne Vestrum, kontrabass

Unni Boksasp Ensemble så dagens lys i 2006, og har funnet sitt eget uttrykk ved å tilføre egne arrangementer og tolkninger til nytt og gammelt materiale. De har flere plateutgivelser bak seg, og både spellemannpris og folkelarmpris har de fått med seg på veien. På deres nye utgivelse Opus 72017 er tekstene ført i pennen av Unni Boksasp, mens arrangementene og produksjonen er gjort av ensemblet i fellesskap.

Opus 72017 tar for seg spelemannen Knut Dahle (1834–1921) fra Tinn i Telemark og hans kamp for å redde slåttene, gjennom å henvende seg til ingen ringere enn Edvard Grieg. Dahle fryktet at slåttene, som hadde gått i arv fra utøver til utøver, ville forsvinne om ingen tok ansvar og skrev dem ned på noter. Han sendte flere brev til Grieg der han ba om hjelp til å bevare de verdifulle slåttene. Da han til slutt en dag fikk svar, uttrykte Grieg sin begeistring over materialet og fortalte at hadde engasjert Johan Halvorsen til å skrive slåttene ned. I løpet av ti dager ble 17 av Knut Dahles slåtter skrevet ned for ettertiden.

Edvard Grieg var opptatt av at musikken han komponerte skulle ha en norsk klangbunn, og folkemusikken var en sterk bidragsyter til hans egne komposisjoner. Hans verk Opus 72, slaatter henter mye av grunnlaget sitt fra slåttetradisjonen i Tinn. Knut Dahle selv, og det viktige grunnarbeidet hans for dette verket, ble aldri nevnt av Grieg.

Unni Boksasp Ensemble har nøstet opp i denne historien. På Opus 72017 presenterer de en fortelling om den standhaftige spelemannen Knut Dahle, hans store drømmer og korrespondansen med Edvard Grieg. Tekstene er delvis basert på faktiske hendelser og delvis på hvordan ensemblet har forestilt seg denne prosessen. «Basert på en virkelig historie», med andre ord. I arbeidet med prosjektet har hele ensemblet gått i spellemansskole hos Per Anders Buen Garnås, kjent som en meget erfaren og kunnskapsrik telemarksspellemann.

Opus 72017 er et innholdsrikt album. Ensemblet blander uttrykk fra folkemusikk, viser og jazz i egne og ofte utforskende arrangement. Musikken spenner fra tradisjonelle solopartier til svevende lydlandskaper og rytmisk driv. I løpet av 17 spor deler ensemblet rikholdig fra sitt musikalske hvelv. I omslagsteksten er det ført opp små biografiske facts til de forskjellige sangtekstene.

Flere av låtene setter lytteren raskt og grundig inn i Knut Dahles verden. Boksasp har gjort et solid arbeid med å meisle ut historien om Dahle og Grieg. Foruten Dahles liv og virke, fortelles det også om Rjukan før det ble industristed, og om Grieg og hans klaustrofobi og lengsel etter å reise fra Norge.

De musikalske arrangementene har ofte flere lag – tradisjonelle slåtter blir tilført komp og små «griegske» pianosnutter. Tekstene er i en fortellende form, og det musikalske i vokalen kommer av og til i andre rekke. Jeg savner ofte litt mer «rim og rytme» for at de skal flyte bedre. Musikerne trekker i forskjellige retninger, og selv om de skaper en spennende miks, blir det av og til vanskelig å forstå helt hvor de vil.

Unni Boksasp Ensemble, f.v. Trygve Brøske, Mats Edén, Magne Vestrum, Petter Berndalen og Unni Boksasp. (Foto: Ingvil Skeie Ljones)

Fra midtveis i albumet og ut er det bedre spredning i materialet, og blandingen av vokalbaserte og instrumentale låter åpner opp lydbildet mer. Musikerne snor seg i forskjellige retninger, og leker med arrangementene og forskjellige stemningsleier. Et eksempel er «Haugelåtten», der musikerne låter friere og ikke så bundet av arrangementet, noe som gir en mer engasjerende lytteopplevelse. De maner fram gode stemningsbilder, for eksempel i begynnelsen av «Jeg venter med længsel». Dronete lydlandskaper skaper et svevende lydbilde, og skaper et intermesso og pusterom før albumets videre fortellinger. Det låter også riktig så fint når «Myllarens bruremarsj», trad. etter Per Anders Buen Garnås, går over i Edvard Grieg sin versjon av melodien – folkemusikken og kunstmusikken ansikt til ansikt.

Ensemblet mestrer helt klart det tradisjonelle uttrykket, samtidig som de stadig søker å overskride det. Enkelte steder låter det litt tilgjort og lite helhetlig, som om de forskjellige uttrykkene er plassert oppå hverandre som en slags mal. Tydeligst preger dette de første, mest teksttunge låtene på plata. Det er bra at de har lagt vekt på fortellingen og alle dens detaljer, men de kunne allikevel integrert tekst og arrangement litt bedre. Andre steder låter de veldig godt samspilt, med godt musikalsk humør og stor utforskertrang.

Opus 72017 er et solid album med en god fortelling i sentrum. Arrangementene til Unni Boksasp Ensemble har en tydelig signatur, og de er heller ikke redd for å eksperimentere og improvisere. Historien om Knut Dahle kommer godt frem, og de forskjellige stemningene i historien blir behendig uttrykt, selv om musikken noen ganger havner i skyggen for den fortellende vokalen. På det alt i alt veldig godt gjennomførte albumet savner jeg dog en låt eller to som står ut fra helheten, oppsummerer og presenterer ensemblet i all sin «bravur». De behersker både det rolige, melankolske og det temperamentsfulle, så en «hitlåt» har de ganske sikkert i seg.