Med utgivelsen av cd-ene ‘Store stunder’ og ‘Store studio’ får Ta:lik og produsent Leiv Solberg vist fram hvilken stor spelemann Bjarne Herrefoss var, både på kappleik og i studio.

Bjarne Herrefoss (1931–2002) fra Bø i Telemark var utvilsomt en av de mest markante hardingfelespillerne i siste halvdel av 1900-tallet. Hans personlige stil, kreative evner og varme uttrykk gjorde at tilhørerne alltid møtte spillet hans med stor forventning, og etterpå satt man ofte igjen med følelsen av å ha vært med på noe helt spesielt.

Like før jul i 1990 var Herrefoss i Store Studio for å spille inn slåtter for NRKs folkemusikkarkiv. Opptakene ble sendt i Folkemusikkhalvtimen i to omganger utover vinteren, og ifølge produsent Leiv Solberg mottok NRK uvanlig mange positive tilbakemeldinger på disse programmene. Til tross for at han sjelden likte særlig godt å spille i studio, var Herrefoss også selv veldig fornøyd med opptakene, og i en samtale med Per Anders Buen Garnås noen år senere kom ideen opp om å gi ut disse slåttene på en CD.

Etter at Bjarne Herrefoss døde i 2002, ble tanken om en CD-utgivelse liggende urealisert i noen år. Men så bestemte Buen Garnås seg for å gå videre med saken og kontaktet plateselskapet Ta:lik, som tente på ideen. Etter hvert oppdaget han at det også var andre som hadde planer om å gi ut plate fra Herrefoss’ lange liv som kappleiksspelemann, ble løsningen et samarbeid om en dobbeltutgivelse. Den foreliggende utgivelsen inneholder både en plate med opptakene fra Store studio, en CD med kappleiksopptak fra NRKS arkiv, og en bok med biografiske artikler om Herrefoss. NRK-opptak tidligere utgitt på kassetten Draumespel (Buen Kulturverkstad, nyutgitt på CD i 2011) er for øvrig ikke tatt med.

Bjarne Herrefoss: Bjarne Herrefoss
  • Ta:lik, 2019
  • CD 1: ‘Store stunder’ – 14 spor, 57 minutt
  • CD 2: ‘Store studio’ – 20 spor, 58 minutt
  • Bok: 112 sider
  • Opptak: NRK Musikkteknikk
  • Produsenter: Rolf Myklebust og Leiv Solberg

Store stunder

Kappleiksopptakene man har plukket ut, strekker seg over en periode på ca. 40 år. Den eldste innspillingen stammer fra en kappleik på Notodden i 1953, hvor Herrefoss framfører springaren «Grimeliden». Dette er det tidligste opptaket med ham i NRK. De siste opptakene er fra Landskappleiken på Fagernes i 1992, hvor han spiller springaren «Lårdalsbryggja» og gangaren «Margit Langerud». Herrefoss vant Landskappleiken fire ganger, første gang i 1967 og siste gang i 1991.

Platen med kappleiksopptak inneholder særdeles mye godt spill. Det er blant annet imponerende å høre hvor modent og stødig spillet til Herrefoss klinger allerede i 1953, da han 22 år gammel spiller «Grimeliden». Det er flott at man har tatt med dette tidlige opptaket, til tross for at lyden på innspillingen er atskillig dårligere enn på de senere opptakene. Det er ellers bemerkelsesverdig hvor store forskjeller det er i lydbildet mellom de ulike kappleiksopptakene, også fra kappleiker som ligger nær hverandre i tid. Opptakene fra Voss i 1991, siste gang Herrefoss vant Landskappleiken, skiller seg også ut ved at man her har tatt med mye mer av takttrøingen.

Hvilke opptak man skal trekke fram på denne platen, handler kanskje like mye om hvilke slåtter man liker best, som kvaliteten på selve spillet. Men jeg synes de to slåttene Herrefoss framførte på Voss i 1991, er utrolig godt spilt. Det dreier seg om gangaren «Hildalen» og springaren «Fjellrosa». I tillegg synes jeg han spiller gangaren «Skuldalsbruri» (Porsgrunn 1964) og springaren «Livius Smitts Minne» (Porsgrunn 1967) fantastisk bra.

Store studio

Den andre CD-en, med opptakene fra Store Studio, inneholder hovedsakelig andre slåtter enn platen med kappleiksopptakene. Men tre av slåttene finnes på begge platene. Noen vil kanskje si at dette er unødvendig, og at man heller burde ha prioritert å vise en enda større bredde i repertoaret til Herrefoss. Samtidig er det interessant å kunne sammenligne opptakene av de samme slåttene gjort med henholdsvis 27, to og ett års mellomrom. Som det store inspirasjonsmennesket han var, spilte Herrefoss sjelden slåttene likt fra gang til gang. I tillegg framførte han gjerne slåttene litt saktere de senere årene, men i stedet med enda mer utpenslet spill.

 

Bjarne Herrefoss spiller på festkonserten lørdag på de aller første Folkemusikkdagane i Ål, 29. mai 1976. (Foto: Sigmund Krøvel-Velle)

Det er interessant å kunne sammenligne opptakene av de samme slåttene gjort med henholdsvis 27, to og ett års mellomrom. Som det store inspirasjonsmennesket han var, spilte Herrefoss sjelden slåttene likt fra gang til gang.

Med tanke på at Bjarne Herrefoss ikke var spesielt glad i å spille uten dansere eller tilhørere til stede, klinger studio-opptakene forbausende bra. På disse opptakene framfører han ikke bare Telemarks-slåtter, men også enkelte slåtter i tradisjon fra Hardanger og Voss. Noen av mine personlige favoritter på platen, som også lydmessig holder høy kvalitet, er springarslåttene «Igletveiten», «Fykeruden» og «Gaute Navarsgard», samt «Ligangaren» og den noe mer ukjente gangaren «Jenta på Lauvøya».

Som tidligere nevnt inneholder denne produksjonen også en bok med artikler om Bjarne Herrefoss. Hovedartikkelen «Mykje på spel», som er skrevet av Stein Versto, er både interessant og veldig godt skrevet. Morsomt er det også at man har hentet fram igjen Rolf Myklebusts beskrivelse av Herrefoss i boka Femti år med folkemusikk (1982). Her skriver Myklebust blant annet: «Bjarne Herrefoss har ein spesiell sjarm i spelet, ein kan snakke om utstråling. Han er medskapande i musikken og fyller han med lyrisk fantasiflukt.» Denne flotte utgivelsen viser til fulle sannheten i Myklebust sine ord.