Spennende, men noe uferdig fra tre erfarne musikere i et nytt samarbeid.

Evelina Petrova er en russisk trekkspiller, sanger og komponist som har samarbeidet med utøvere i en rekke land. Etter hvert kom hun til Norge, hvor hun tok videreutdanning på Norges musikkhøgskole. Her møtte hun den kanadiske hardingfelespilleren Laura Ellestad, som for tiden arbeider med en doktorgrad om utvandringen av norsk folkemusikk til Amerika. Ved NMH ble Petrova også kjent med trombonisten Andreas Rotevatn, som har bakgrunn bl.a. fra jazzmusikken og tok en mastergrad i utøvende musikkteknologi. Sammen dannet de Evelina Petrova Trio, som nylig ga ut sin første plate First Dance.

Trioen omtaler selv dette samarbeidet som et laboratorium for å utforske ulike musikalske kombinasjoner. Utgangspunktet er russiske folkeviser, norsk hardingfelemusikk og lydlandskap fra nordisk jazz, alt tilført ulike lydeffekter. Petrova har selv komponert tre av sporene på platen, mens to melodier er signert hennes mangeårige samarbeidspartner, den avdøde ukrainske jazzpianisten og komponisten Misha Alperin (professor ved NMH fra 1993 til sin død i 2018). De tre siste melodiene er henholdsvis et stykke skrevet av den italienske bassisten og komponisten Roberto Bonati og to tradisjonelle russiske folkemelodier, den ene arrangert av Alperin. Det meste av innholdet på platen er således relativt nyskrevet musikk, selv om det stadig dukker opp elementer fra både norsk og russisk folkemusikk.

På innspillingen benytter Petrova pianotrekkspill, foruten at hun synger. Ellestad trakterer hardingfele og femstrengsfele, mens Rotevatn spiller trombone og står bak ulike lydeffekter. Platen åpner med Petrovas stykke «Farewell», som formidler en historie knyttet til russiske bryllupstradisjoner. Introduksjonen er imidlertid den kjente springleiken «Bessleiken» fra Gudbrandsdalen. Deretter legges ulike klanger under felespillet før sangen kommer inn. Etter hvert toner fela gradvis ut, før den kommer inn igjen på slutten med nye melodifraser. Dette er et morsomt spor som på en fin måte viser hvordan tre ulike musikalske ståsteder kan smeltes sammen til en helhet.

Evelina Petrova Trio: First Dance
  • Heilo/Grappa, 2019
  • 8 spor, 36 minutter
  • Produsent: Andreas Rotevatn

Noe av det samme kan også sies om Alperins stykke «Her First Dance», hvor trombonen sørger for innledningen, ledsaget av enkle klangimprovisasjoner på trekkspillet. Deretter trekkes fela inn før trekkspillet overtar med en fin lyrisk melodi. Mot slutten tas kompet ned mens Petrova synger den russiske folkemelodien «Kumushki».

På to av de andre sporene er uttrykket langt mer stillferdig. Dette gjelder Alperins «Nostalgia» fra 1998, en rolig melodi hvor sangen og trekkspillet får dominere, og «Grief», en tradisjonell russisk folkevise om sorg sunget av Petrova med noen enkle lydeffekter i bakgrunnen. Petrova framfører disse sangene på en overbevisende måte. Jeg vil også trekke fram sluttsporet «Ring», en av de utallige russiske folkevisene om fortapt kjærlighet. Ifølge tekstheftet ønsker trioen her å blande russisk folkemusikk, japansk tonespråk formidlet på trombonen og irskinspirerte improvisasjoner på hardingfela. Jeg vil imidlertid anføre at det japanske bidraget ikke klinger helt overbevisende, mens fela først kommer inn helt mot slutten med noen pentatone fraser.

Debutalbumet til Evelina Petrova Trio er på mange måter en spennende, men samtidig noe ujevn utgivelse. På «Le Silence de l’Ange» og «Birds» blir det vel mye sammenhengende lydlandskap uten noen særlig musikalsk utvikling, og det hele framstår like mye som lek med klanger som et helhetlig musikalsk produkt. Likevel skal det bli interessant å følge trioen videre.