Bruk av folkemusikk i andre genre er på ingen måte noe nytt. Jeg tror ikke at folkemusikk trenger trenger jazz, rock eller hiphop-klær for å overleve. Men bruk og gjenbruk er en del av folkemusikktradisjonen.

Dette ligner overhode ikke på visse masteroppgaver levert av statsråder – Gåte har på forbilledligvis kreditert sine kilder. Og MGP har godkjent bruken av lokken, skriv Carl Petter Opsahl. Foto: Celina Øier / NRK

Dette innlegget ble først publisert på Carl Petter Opsahls egen hjemmeside.

Les også: Gåte klar til ny dyst

Først av alt: Gratulerer til Gåte for seieren i årets norske MGP. Det er flott å høre elementer av folkemusikk i Ulveham. Under andre omstendigheter – som jeg skal komme tilbake til – ville jeg vært superbegeistra over å høre folkemusikk i MGP. Og jeg ville ha gleda meg til å høre akkurat den låta i den internasjonale finalen.

Avisene var i dagene før den norske finalen i MGP opptatt av at Gåte bruker deler av eldre folkemusikkmateriale i vinnerlåta Ulveham. Først måtte gruppa skrive om teksten på grunn av tekstlikhet med middelalderballaden «Møya i Ulveham».

Deretter har blant andre musikkmogulen Sæmund Fiskvik kritisert NRK og Gåtes bidrag fordi refrenget bygger på en kulokk av Marit Jensen Lillebuen. Dette ligner overhode ikke på visse masteroppgaver levert av statsråder – Gåte har på forbilledligvis kreditert sine kilder. Og MGP har godkjent bruken av lokken.

Diskusjoner i miljøet

Imidlertid er det en viss ambivalens å spore i deler av norsk folkemusikkmiljø. På Facebooksiden til Norsk kvedarforum spurte kvederen Hanne Kjersti Yndestad:

«Som verk anser jeg at dette lånet av innspillingen av Marits lokk er musikalskt umotivert, spekulativt och ublygt. Resultatet er forferdelig. Er folkemusikkfolk så underernärt på sjölrespekt at de bukker og takker når mesterverk fra den egne tradisjonen eksploateras av media og marknadskrafter?».

En annen kveder, Ingvil Buen Garnås, er mer ambivalent og ender med bifall på sin Facebookside:

«Gåte tok eitt av dei store glansnummera i norsk vokal folkemusikk, kulokken til Marit Jensen Lillebuen frå Jondalen, putta litt av den inn som refreng til ballada Jomfru i ulveham og vann MGP! …Eg blir heilt ærleg ikkje enig med meg sjølv kva eg synest om bruken av lokken. Eg synest den er litt heilag, på ein måte. Rart å høyre den omsatt til eit rockeriff, men så er det vel det som er ekte rock. Det skal røske litt! Og eg gratulerer!».

Jeg synes Ingvil Garnås setter presist ord på noe av dilemmaet alle vi som på en eller annen måte bruker tradisjonsmusikk baler med. På den ene siden respekt for tradisjonen og utøverne som har formidlet den, på den annen side gleden og inspirasjonen til å skape noe nytt av det gamle.

Bruk og gjenbruk – en del av folkemusikktradisjonen.

Dette er på ingen måte en ny debatt. Uten sammenligning for øvrig var vi i Chateau Neuf Spelemannslag ute for noe av det samme da vi for nærmere 30 år siden ga ut plata Tjuvgods. Albumet fikk mye medieoppslag, blant annet innslag på Dagsrevyen. Det ble også debatt rundt vår bruk av tradisjonelle slåtter. Kanskje ba vi om det, med den tittelen. Men det var flere hissige debatter både i Klassekampen og Spelemannsbladet.

Akkurat slik mange begynte å spille fele etter Alexander Rybaks MGP seier, tror jeg mange nå vil fatte interesse for kulokk og middelalderballader.

Ga meg ny retning

Argumentene for å bruke folkemusikk i andre genre er mange. Noen vil hevde at flere blir kjent med folkemusikken, at nye generasjoner vil få ørene opp. I lang tid var det gjerne slik at utøvere som «rocka» opp folkemusikken fikk god omtale i media og ble stilt i kontrast med de kjedelige og trauste folkemusikerne som gjorde det på gamlemåten.

Jeg tror ikke at folkemusikk trenger å reddes, at den trenger jazz, rock eller hiphop-klær for å overleve. Jeg tror at nettopp Gåte, Valkyrien Allstars, Karl Seglem, Chateau Neuf Spelemannslag og mange andre viser hvor sterk og livskraftig folkemusikken er, som gir inspirasjon og livskraft til så mange utøvere i så mange ulike genre.

For egen del kan jeg vel heller si at folkemusikken redda meg, ga ny retning i livet. Men jeg tror også at Gåtes bidrag i MGP vil åpne manges ører for vitaliteten i norsk tradisjonsmusikk. Akkurat slik mange begynte å spille fele etter Alexander Rybaks MGP seier, tror jeg mange nå vil fatte interesse for kulokk og middelalderballader.

Derfor ønsker jeg Gåte lykke til i den internasjonale finalen.

Samtidig, så lenge den israelske hæren bomber sykehus og dreper barn og sivilbefolkning i Gaza – og Israel tillates å være med i Eurovision – vil jeg boikotte MGP.

Hør Marit Jensen Lillebuens kulokk her (Spotify-lenke)

Hør Carl Petter Opsahls versjon av en 1000 år gammel folkemelodi, «Folkefrelsar til oss kom»