To plater med et unikt samarbeid har fått nytt liv på CD.

Mot tampen av 2014 er det visst bare 27 platebutikker igjen i Norge. Vi lever med andre ord i interessante tider, der fremtiden er usikker for det fysiske formatet. Om alt blir strømming og nedlastning, kan vi risikere at mye kontekst og informasjon blir borte på veien. Kanskje gjør også de nye plattformene noe med måten vi lytter på, det hele kan fort bli en strøm av flimrende inntrykk. Og kan hende er nettopp tradisjonsmusikken ekstra sårbar for dette.

Nettopp derfor er det hyggelig å se at Heilo fortsetter å gi ut gode plater, som du bokstavelig talt kan måle og veie, om det skulle friste. I tillegg til at de gir ut nye album med artister av i dag, som Valkyrien Allstars, Sigrid Moldestad og Erlend Viken Trio, sørger de også innimellom for at eldre utgivelser får et fortjent, forlenget liv. Det kunne godt ha vært enda mer av det, men det er hyggelig hver gang det skjer. Ikke minst når det dreier seg om såpass viktige og vitale utgivelser som dette, som fortjener at vi skrur tempoet ned, og fokuset opp.

Spor er en gjenutgivelse av to klassiske album av Ale Møller og Gunnar Stubseid. Rameslåtten er duoens debutplate fra 1987, mens oppfølgeralbumet Reisaren kom ti år senere. Bare den sistnevnte finnes blant det digitale tilbudet på nettet, og da oppført med feil utgivelsesår og minimalt med følgeopplysninger. De opprinnelige utgivelsene er nok enda vanskeligere å få tak i, til tross for at begge i sin tid ble nominert til Spellemannprisen.

Det er en stor glede at disse platene endelig er tilgjengelige igjen, i form av dobbelt-CD-en Spor. Og det er vel nettopp spor dette handler om: spor som i de enkelte musikkstykkene, som det er 29 av, men også de lange sporene gjennom den rike tradisjonsmusikken fra Setesdal. Og dessuten de betydelige spor som Møller og Stubseid selv skapte i kraft av musikalitet, originale arrangementer og ren spilleglede.

Gunnar Stubseid & Ale Møller: Spor
  • Dobbelt-CD med de to platene Rameslåtten (1987) og Reisaren (1997)
  • Heilo/Musikkoperatørene, 2014
  • 29 spor, 1 time og 29 minutt
  • Produksjon: Jens Graasvoll (Rameslåtten), Hallvard Kvåle (Reisaren)

Det musikalske samarbeidet mellom setesdølen Gunnar Stubseid og skåningen Ale Möller er unikt, mener vår anmelder. (Foto: Cathrine Heen)

Som Gunnar Stubseid bemerker i albumnotatene, representerte Rameslåtten i sin tid noe ganske nytt på samspillsfronten. Plata bød dessuten på en uventet sammenstilling av den norske hardingfela og det greske strengeinstrumentet bouzouki. Det er et eget rytmisk driv over disse innspillingene, en snert og en kreativ kraft som treffer minst like godt i dag, snart 30 år senere.

Musikken fungerer bra både som dansemusikk og lyttemusikk. Stubseid og Møller løfter alltid i lag og finner en potent og personlig puls gjennom tradisjonsmaterialet. I tillegg bidrar Kirsten Bråten Berg med flott vokal, slik at vi også får oppleve en av våre ledende kvedere på sitt aller, aller beste. Enkeltdelene på Rameslåtten er med andre ord mer enn gode, mens det er helheten som virkelig blir strålende.

Med Reisaren fra 1997 fortsatte Møller og Stubseid å utvikle sitt særegne samarbeid. Her tar Møller i bruk munnspill, mandola og fløyter, noe som gjør lydbildet enda rikere. Igjen har Kirsten Bråten Berg et flott gjestespill – og igjen ble Møller og Stubseid kanskje snytt for en Spellemannpris. Viktigere er det nok likevel at musikken til den norsk-svenske duoen fortsetter å leve, og gjennom denne gjenutgivelsen får en ny sjanse til å møte nye og gamle lyttere.

Stubseid og Bråten Berg flyttet i sin tid grensene for gruppesamarbeid og arrangert folkemusikk gjennom de to platene til Slinkombas – og gjør her mye av det samme for duo- og trioformatet. Resultatet er aldri mindre enn frodig og fargerikt, og denne utgivelsen fortjener en plass i platesamlingen til alle som har et hjerte for den norske folkemusikken.