Tekst: Pressemelding.
Plata består av 14 av Vestrums favorittslåtter gjennom mange år, og slåttene representerer det eldste repertoaret med danseslåtter fra Levanger og Verdal. Mange av slåttene har hun lært av Ellev Indahl jr. Ellers har Vestrum lært slåttene i en blanding av å ha hørt de av spellmenn i det gamle Verdal spellmannslag og arkivopptak med spellmenn fra området.
«Ovla» er et gammelt dialektord fra Verdal og Levanger, og kan i denne sammenhengen tolkes som «å være hardhendt». En videre betydning kan være at når du spiller polsdans, da skal du gi alt. Polsdans var danse- og festmusikk, samtidig som den ble spelt i samvær rundt kjøkkenbordet og i selskaper, eller alene mellom harde arbeidsøkter i hverdagen.
I gamle arkivopptak høres det ut som at uttrykksidealet i polsdansen også gjaldt flere slåttetyper som marsj, vals, reinlender, polkatyper og mazurka. Spellmennene la sjela si i slåttespellet, som ble formidlet med humor og alvor, og stor variasjon i detaljer og intensitet. Ifølge barnebarnet til Ellev Kårengji, Ola Suul, kunne Ellev den ene stunden spelle vart på en streng og i neste stund «dråggå i væg på både to og tri strengi». Det var også plass til ulike personligheter, hvor Jeremias Indahl og sønnen Ellev jr. hadde en mjuk og lett spellestil, mens Asbjørn Indahl og Ola Suul stod for et røffere uttrykk.

Møter med spellmenn fra tidligere generasjoner og mange timers studier av arkivopptak og gamle notenedtegninger har inspirert og lokket Vestrum inn i et mangefasettert musikalsk univers:
Samtidig har jeg vokst opp i en annen tid og delvis en annen kultur. Jeg har også tatt steget inn i en instrumentaltradisjon som i stor grad har vært forvaltet av menn. Min måte å spelle disse slåttene på er et resultat av alt dette, og derfor min egen. Forhåpentligvis har jeg likevel fanget opp noe av alvoret, lidenskapen og humoren jeg hører i denne musikken – og for meg beskriver utrykket «Ovla» dette godt. Jeg har derfor valgt å kalle utgivelsen nettopp det – Ovla, sier Vestrum
Opptakene er gjort i Okkenhaug kirke, som siden den ble bygd i 1893 har vært en sentral møteplass for innbyggerne i både Okkenhaug og områdene rundt. Kirka representerer både fortid og samtid, og som trebygg knirker og knaker den like mye i dag som før. Kirka ligger like ved hovedvegen gjennom bygda, og her kjører bønder i traktor, levangsbygg som skal til Frolfjellet og okkenhaugsbygg som skal til og fra arbeid. Hører du godt etter har opptakene både med knirk fra kirka og dur fra en og annen bil eller traktor som kjører forbi.
Jeg synes dette passer godt, for musikken som er spelt inn har gjennom mange år blitt brukt til hverdag og fest av menneskene som har levd livene sine i og rundt Okkenhaug kirke og andre kirker i området, forteller Vestrum
Les mer om slåttene og tradisjonene på hjemmesida til Marit Vestrum.
Om Marit Vestrum:
Vestrum er oppvokst i en musikkfamilie i bygda Okkenhaug i Levanger, og faren hennes Johan Vestrum, er en aktiv fiolspellmann på Innherred. Gjennom Johan møtte hun slåttetradisjonen i Verdal og Levanger, og hun begynte lære fiolspell hos ham allerede som 6-åring. November 2024 ga Marit ut plata «OVLA - slåtter fra Levanger og Verdal». Her får man høre musikk som Marit har lært etter spellmenn fra generasjonene før far Johan. Blant annet av spellmannen Ellev Indahl jr og fra arkivopptak av eldre spellmenn. Marit speller ellers i en duo med trekkspilleren Bente Midtsveen og i folkemusikkbandet NT-Folk som ga ut plata "Heimklang" i desember 2021.